Followers

Jus Epal Susu Tanpa Gula

Haiiii..hari ni iols nak share 1 resepi sihat..huhu resepi simple & berkhasiat..tinggi serat pulak tu..hihi


Memang tidak dinafikan epal merupakan antara contoh buah-buahan yang tinggi khasiat, murah dan mudah untuk di dapati..maka tidak hairan lah mengapa epal dijadikan sajian pencuci mulut selepas waktu makan kerana segala vitamin yang terkandung di dalamnya diperlukan oleh tubuh badan kita. Jom kita intai-intai dulu khasiat epal hijau ni jom :)





5 Kelebihan Epal Hijau :


1) Mengandungi serat yang tinggi dan antioksidan seperti flavonoid, betakarotena dan fitokimia. Selain itu, ia juga mengandungi vitamin C, vitamin A dan vitamin B kompleks.

2) Kandungan agen antioksidan yg terdapat dalam epal mampu menentang radikal bebas serta dapat melambatkan proses penuaan yang menyebabkan kulit wajah cepat berkedut. Ia juga memperbaiki tekstur kulit wajah dengan memperbaharui sel-sel kulit dengan segera. Purata air lebih kurang 115.82 gram yang terkandung dalam sebiji epal juga dapat melembapkan kulit yg kering.

3) Dalam pada itu, fitokimia yang dijumpai dlm epal bukan sahaja membantu menghalang salur darah daripada tersumbat (penting untuk menghalang sakit jantung) malah ia juga menghalang sel kanser daripada merebak ke seluruh badan untuk keadaan tertentu.

4) TIP PENTING!!! jgn biarkan epal terdedah lama selepas dipotong kerana ia boleh menyebabkan antioksidan mudah terbebas ke udara sebaik sahaja epal dipotong.

5) Epal yang mengandungi kandungan serat dan kalori yang tinggi penting dalam membantu proses mengawal berat badan. Serat dapat melambatkan kita dari berasa lapar manakala kalori pula dapat memberikan kita tenaga. So, epal hijau ni sangat sesuai menjadi snek terbaik untuk mengalas perut dan juga membantu menguruskan badan.


Haaa menarik kan tentang epal hijau ni?? tapi ramai juga yang suka buat jus epal kan?? atau kalau minum kat kedai ode..tapi kan..biasa kat kedai tu tak pekat mana pun..pastu gula je lebih :p 

Hari ni iols nak ajak anda buat 1 resepi mudah tentang epal hijau ni..haaa JUS EPAL SUSU TANPA GULA..kan salah 1 manfaat dia tadi bagus untuk diet kan?? tapi iols nak UP lagi jadi lagi besttt diet anda tu :)

 

 Tadaaaaa...haaa ini laaa yang iols selalu buat kat rumah..lagi2 kalau time lapar ke..santai2 ke kan..anak2 pun suka minum tau..cuma iols tambah le sikit bahan lain..so rasa pun opkos lain sikit kan..cuma rasa epal tu tak lari laaa..dah kata jus epal kan..tak kan rasa pisang?? hahahah bananananna

Ok ini bahan-bahan yang di perlukan :

* 2 biji epal ( terpulang nak lagi sedap buh banyak..hihi)
* 3 biji kurma yang di buang biji
* 500ml susu low fat (kata nak sihat..hihi)
* ESP
* Juice mixer/ blender

Step2 :

* Mula-mula rendam dulu kurma yang telah dibuang bijinya tu dalam air suam..dalam 5 minit cukup dah..inshaAllah dah lembut..
* Epal dibuang kulit & di cuci terlebih dahulu..then potong2 la ye..nak masuk dalam juice maker pun boleh nak blend pun boleh..tengok laa apa yg uols ada kat rumah..hihi 
* Campurkan 500ml susu low fat tadi ke dalam pati jus epal anda tu..haaa jus asli kalau guna juice maker tu kan..kalau blend kena la tapis pas dah tuang susu & blend tu..
* macam saya ni saya blend skali sebab nak kasi kurma tu hancur sama..then baru saya tapis..atau nak lagi rare rasa dia tak perlu tapis..ok what?? dapat minum serat dia sama..tak bazir buang..kikiki
*Lastly boleh laa buh 1 sudu besar ESP..nak lagi pekat letak 2 sudu ok..then blend lagi sampai mesra alam..kalau nak blend skali dengan ais pun boleh..atau dah siap baru nak letak ais pun bolehh :)

Ok siap untuk di hidang..hihi selamat mencuba ya :)

 








Post a Comment