Followers

4 Tips Cara Merawat Kecantikan Secara Semulajadi

Setiap insan memang mengimpikan kecantikan wajah...betul tak? kalau tak fikir pasal kecantikan manakan nak mekap tebal2?? tipu laa kalau tak ada rasa nak kulit cantik kannnn..lagipun dah memang lumrah wanita dan kecantikan ni..haaa bak kata pepatah Wanita dan Kecantikan tidak dapat dipisahkan! hehe memang betul kan??

Tapiii bagaimana anda memilih untuk menrealisasikannya?? Secara alami, kosmetik dan macam-macam lagi..memang terdapat pelbagai kaedah nak cantik..ada yang secara alami..iaitu jaga pemakanan, kesihatan dan macma-macam lagi lah..ada plak yang sanggup berhabis duit beli mekap..tak mekap tak selessa nak keluar rumah..rasa tak yakin..haishhh tapi yang tak bestnya kan..orang yang dah biasa mekap ni kalau sehari tak mekap muka nampak macam pucat lesi..ada yang kata macam mayat hidup! Oiii seramnya!!!!!

Jadi mana pilihan anda?? Saya memang jenis tak suka nak mekap-mekap ni..lagipun dari zaman bercinta lagi suami memang suka tengok saya cantik semulajadi..tanpa mekap..NATURAL BEAUTY gitu..hahaha lagipun jimat duit tak perlu beli alat mekap :)..lagipun bukannya apa..saya ni MALAS sebenarnya nak mekap-mekap..saya jenis semua benda nak cepat..kalau bersiap tu saya ambil masa 5 minit je..haa dah siap pakai tudung segala..calit bedak & lipstick je haa dah siap! lagipun kalau nak kemana-mana mudah nak solat..tak perlu nak bersihkan wajah lama-lama..nak plak ada anak2 kan..belum lagi pakej mereka meragam :)

Ok meh nak share sikit Tips Kecantikan Secara Alami ni..


4 Tips Cara Merawat Kecantikan Secara Semulajadi

 

1)  Lindungi Wajah Dari Sinar Matahari

Masalah kulit seperti penuaan, jerawat, kulit berminyak, cepat berkedut, tona tak sekata kebanyakannya berpunca dari sinar matahari..nak pulak sekarang ni lapisan ozon makin menipis..jadinya cahaya matahari tu dah terus tembak ke arah kita..Kalau dulu-dulu kata cahaya pagi elok tapi sekarang tak lagi..mungkin sekadar jam 7-8 pagi je kot yang masih selamat..hihi jadinya amatlah penting untuk melindungi kulit wajah dari sinar mentari..tapi Malaysia ni panas kan?? bagaimana ye nak elak dari terkena sinaran mentari tu?? sebab kebanyakkannya kita ni memang terdedah dengan pancaran cahaya matahari..huhu

2) Amalkan Pemakanan Sihat

 Pengambilan makanan sihat sangat mempengaruhi kulit kita..pernah tak dengar banyak makan kacang kulit naik jerawat?? saya pun tak pasti sejauh mana kebenarannya tu..tapi memang ada juga la terjadi..hihi actually bukan kacang je..makanan yang berminyak pun mempengaruhi juga..bukan takat naik jerawat makan makanan berminyak ni..KOLESTROL pun naik beb..BERAT BADAN pun boleh naik..haaa pakej!  so hindari laa makanan yang tak berapa sihat ni seperti makanan berminyak, berlemak, makanan ringan..sebaiknya makan lah sayur-sayuran yang berwarna warni sebabnya lebih tinggi kandungan antioksidan..bagus kaler2 ni..sebab semulajadi kan..tak ada orang g bubuh pewarna kat sayur2 & buah tu..hihi makanan yang KAYA vitamin dan RENDAH LEMAK tu sangat bagus untuk kita amalkan :)

3) Elakkan Stress 

 Stress adalah PUNCA yang boleh menampakkan seseorang itu nampak LEBIH TUA. Ouchh!! kejamnya!! wajah tak seiring dengan usia..biarlah usia meningkat tapi wajah makin muda..huhu eh tapi ni tak bermaksud takut tua hokey :) so kena rajin-rajinlaa senyum..cuba bertenang..relakssss..memang diakui sekarang ni memang ramai yang stress tahap maxima..macam-macam masalah negara..mana hal polituk, kewangan, kerja, hal rumah tangga lagi..ye tak?? hihi so kita kenala hindari stress ni..buat aktiviti yabg bermanfaat..cuba rancang sebaik mungkin..masalah kat opis tu janganla bawak balik rumah..simpan je kat opis..hihi hargai lah orang2 yang tersayang :P


 4) Cuci Muka Dengan Betul!


Mungkin yang ni tak ramai yang benar-benar cuci muka dengan bersih..nak cepat je..tak rajin nak belek kulit wajah..hihi pastu pencuci muka nak yang banyak buih..xde buih xnak..xsyok..rasa tak bersih :P Sebenarnya cuci muka dengan betul dapat membersihkan kulit wajah..rasa bersih segar gitu..tak ada kesan-kesan minyak..tambahan lagi kalau jenis yang suka mekap tu..kalau sisa-sisa kosmetik tu masih melekat pada kulit wajah tu yang rajin naik jerawat! haa maklum laa ada bahan kimia kan..melekat kat kulit wajah..tak bersih dengan betul memang mudah sangat jadi..kalau kerap mekap tu kena la cuci dengan air suam dulu..tujuannya nak bagi pori-pori tu terbuka..supaya mudah nak cuci nanti..kotoran pun boleh terhindar dengan jayanya..sekali sekala boleh la scrub muka dengan hampas kopi..haaa dah minum kopi hampasnya jangan dibuang ok..tonyoh2 sikit muka tu :P Last skali bilas la dengan air sejuk @ air paip biasa untuk tutup balik pori2 tu..haaaa ok :)


Tapi kalau tak ada masa boleh juga cuba cara ni :)



Ni antara yang iols amalkan..yelaa..mana sempat nak buat semua tu kan..tapi nak juga kulit kekal berseri..hihi contoh bab matahari tu kan..haa kalau dah memang kerja di bawah terik sinar mentari macammana?? huhu saya memang dah sebati dengan Supplement ni..ni laa yang saya sering amalkan..

  • B Complex = Anti-Stress
  • Vitamin C = Mencerahkan Kulit
  • Alfalfa = Scrub, Jamu Moden
  • Vitamin E = AntiOksidan Tinggi, Melembabkan Kulit, Melindungi Kulit


Heee ok..sekian saja Tips dari iols hari ni..kita jumpa lagi di entry akan datang :)
 Pengedar Shaklee Melaka
Siti Shafieda Shaharudin
Hp : 019-3255488


































Post a Comment